© Yannick Perrin

Cecilia Bengolea (Buenos Aires) dompelt zich, naast haar opleiding filosofie en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Buenos Aires, onder in de urban dance. In 2001 verhuist ze naar Parijs voor de training EX.E.R.C.E. bij Mathilde Monnier.

Bengolea benadert dansperformance als een bewegende sculptuur; dans als een parcours dat de mogelijkheid biedt om gelijktijdig object en subject te worden. Ze werkt regelmatig samen met artiesten zoals Dominique Gonzalez-Foerster, Monika Gintersdorfer, Knut Klassen, maar ook met dancehall-artiesten zoals Damion BG Dancerz en Joan Mendy. In 2016 krijgt ze de opdracht van het ICA in Londen om de eerste editie van Art Night op zich te nemen. Ze stelde bij Convent Garden Market een video-installatie tentoon en realiseerde een participatieve dancehallperformance in samenwerking met ballerina Erika Miyauchi en dancehallartiest Damion BG Dancerz.





In 2005 komt er een artistieke dialoog op gang tussen Cecilia Bengolea en François Chaignaud, die ze sindsdien onderhouden. Tijdens deze samenwerking bouwen ze aan een oeuvre dat ze wereldwijd presenteren.

Samen creëerden ze Pâquerette (2005-2008), Sylphides (2009), Castor en Pollux (2010), Danses Libres (naar de vergeten choreografieën van François Malkovsky, 2010), (M)IMOSA (is samenwerking met Trajal Harrell en Marlene Monteiro Freitas, 2011), altered natives’ Say Yes To Another Excess – TWERK (2012), Dub Love (2013) en DFS (2016).

Cecilia Bengolea et François Chaignaud zijn beiden geassocieerd met Bonlieu Scène nationale Annecy.