© Daniel Nicolaevsky© Daniel Nicolaevsky

DANS/PERFORMANCE — Ooit bestond blauw niet. In sommige oude talen zoals het Grieks, Japans of Hebreeuws bestond er geen woord om deze kleur te beschrijven. Sommige geschiedkundigen verklaren die talige afwezigheid door het zeldzame voorkomen van de blauwe kleur in de natuur. Anderen zeggen dan weer dat het komt doordat sommige samenlevingen niet ontwikkeld genoeg waren om die kleur te registreren, produceren of zelfs te zien.

In de talen waar de kleur blauw eerst niet bestond, werd het woord afgeleid van de kleur zwart. De choreografie NOIRBLUE creëert een fictieve link tussen dze twee kleuren: het zwart van de huid en een ultramarijnblauw pigment.

Als we dus even de dansdiscipline onder de loep nemen, merken we dat zwart bijna als enige kleur aanwezig is. Welke bewegingen zouden ontstaan als we dezelfde etymologische procedure zouden toepassen op een choreografie?

Hoe ziet een blauwe dans eruit als afgeleide van een zwarte dans? Van sacrale, traditionele en populaire dansvormen, tot de huidige manifestaties en betogingen, gerelateerd aan zwarte bevolkingsgroepen in Afrika en de diaspora.

contact ART HAPPENS

Opgedragen aan #JovemNegroVivo en #BlackLivesMatter en al hun voorgangers die opkwamen voor vrijheid, waardigheid en gezondheid van zwarte bevolkingsgroepen wereldwijd


CREDITS
Choreografie, dramaturgie, performance:
Ana Pi
Muziek: Jideh High Elements
Licht: Jean-Marc Ségalen
Productie: Ana Pi & Météores, Plateforme chorégraphique
Coproductie & partners: Théâtre de Vanves, Centre National de la Danse, Das Plateau aux Ulis - Espace culturel Boris Vian, ROSA ass. 1901, Festival Circular - Vila do Conde