© Pawel Ptak© Pawel Ptak

DANS — Laat ons een voorbeeld nemen aan de soepele bamboe, eerder dan aan de onbuigbare boomstam. Rigiditeit en hardheid, eigen aan de dood; souplesse en fragiliteit, eigen aan het leven. (Zen uitspraak)

Voor hun creatie verdiepten Cecilia Bengolea en Florentina Holzinger zich in de dans van de mantis religiosa, de meest bekende bidsprinkhaan, alsook in het kung fu van de wandelende takken, Afro en Caraïbische dansen en insectenbewegingen zoals het 'Mosquito Net' in dancehall en de bijendans in Centraal-Afrikaanse dansvormen. 

Tijdens hun onderzoek ontdekten ze bovendien hoe de gevechtskunst een middel kan zijn om tot meditatie en contemplatie te komen. Met hun volle aandacht bij de natuur, voelden ze de noodzaak om een 'ecologisch' dansstuk te creëren. 

Liefde voor de natuur en een enorme bezorgdheid om de ecologische catastrofes die we veroorzaken, deden hen inzoomen op de microkosmos die we daarbij aanvallen. Het is die wereld, die voor velen onzichtbaar blijft, die Bengolea en Holzinger willen uitlichten; waar ze hulde aan willen brengen. Een verhaal over insecten dat het publiek toelaat mee te voelen met de kwestbare onderlaag van de natuur. 

contact ART HAPPENS






Sinds Dub Love (Bengolea, in samenwerking met François Chaignaud, 2013) kunnen pointes een verlengstuk zijn van het lichaam, een tool die de zwaartekracht uitdaagt. Eerder dan dat ze een onmisbaar onderdeel van het klassieke ballet zijn, maken pointes extra-lange ledematen, scherpe voelsprieten. Bengolea en Holzinger gaan verder op dat élan en stellen een nieuw lichaam samen, beschilderd, met vleugels en voelsprieten, dat beweegt op een geheel eigen ritme. 




CREDITS
Concept:
Cecilia Bengolea and Florentina Holzinger
Performance: Cecilia Bengolea, Florentina Holzinger, Bad Gyal Cassie, Erika Miyauchi
Productie: Vlovajob Pru
Co-productie (lopend): Bonlieu Scène nationale Annecy, deSingel Antwerpen, Productiehuis Theater Rotterdam, ImPulsTanz Festival Wenen