© Alain Monot© ARTCOMART.VIC© ARTCOMART.VIC© ARTCOMART.VIC© ARTCOMART.VIC

DANCE — "Naar aanleiding van de creatie van altered natives' Say Yes To Another Excess - TWERK in september 2012 maakten we kennis met dj’s Elijah en Skilliam van het label Butterz, topvertegenwoordigers van het Britse Grime-muziekgenre. Grime is een ongebruikelijke, complexe samensmelting van dancehall, hiphop en garage. Net als alle elektronische muziekstijlen is het ook schatplichtig aan de Jamaicaanse sound systems die sinds de jaren 1950 een grote rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van verscheidene Jamaicaanse muziekstijlen als ska, reggae, ragga, dub...

Voor dit nieuwe project ontmoetten we HIGH ELEMENTS, een dj van het eiland Réunion, die put uit dubroots om vrolijke ‘solar’ muziek te maken die gekenmerkt wordt door de spanning tussen de diepe basgeluiden die typisch zijn voor dub enerzijds en vrolijke melodieën anderzijds. Dubmuziek wordt vaak gebracht op events waar enorm veel mensen naartoe komen (Nothing Hill Carnival, One Love Rave Festival), met behulp van krachtige geluidsinstallaties. De fysieke impact en verenigende kracht van de intense trillingen die zo ontstaan maakt van deze muziekoptredens spirituele tot welhaast religieuze gebeurtenissen die het pure entertainment ver overstijgen. 
HIGH ELEMENTS zal op de scène Dub sets/Dubplates mixes draaien op een geluidsinstallatie.

Naast deze muzikale verkenningen voeren we ook een hybride choreografisch onderzoek, dat ons van gewoon op en neer wippen op vroege reggaedeuntjes leidt naar de meest extreme fysieke constructies die mogelijk zijn in ballet op spitzen. De spitzen, die we wel een fetisj van de westerse klassieke dans kunnen noemen, worden gebruikt om de zwaartekracht te tarten en het lichaam iets etherisch en hemels te geven. Ook buiten de klassieke techniek is het een boeiend hulpmiddel voor het bereiken van snelheid, hoogte, evenwicht, onevenwicht, lijnen.

contact ART HAPPENS

De confrontatie tussen spitzentechnieken en Jamaicaanse muziek, die gedreven wordt door de drang om terug te keren naar de oorsprong, naar de aarde, naar vredelievende en broederlijke intenties, creëert een potentiële spanning, die ons moet wegvoeren van de stereotypes die aan deze culturen verbonden zijn. Het is ons er niet om te doen een klassiek corpus te doen herrijzen, integendeel, we combineren de spitzentechniek met zachte religieuze dansen (zoals candomblé) of levendige urban stijlen (zoals dancehall).
Op de trillingen van het sound system tekent zich in de beweging van onze drie lichamen een abstract en gedetailleerd schrijven af. Drie vertolkers, Ana Pi, François Chaignaud en Cecilia Bengolea, brengen op de mix van High Elements een repertoire van reggae- en dancehallsongs. 

Onze intentie om het kosmische, omgevende aspect van sound systems over te brengen, zet ons aan het denken over een dansconfiguratie die je niet gewoon van voren af bekijkt maar met meerdere gezichtspunten van opzij. Daarbij denken we ook aan toeschouwers die zich laten meevoeren door de trillingen en aangemoedigd worden om zich in de ruimte te bewegen en misschien zelfs te dansen". 

Cecilia Bengolea & François Chaigaud

De creatie - 'studioversie' was in november 2013 in Ménagerie de Verre - Paris