© Cecilia Bengolea

DANS — Als resultaat van Cecilia Bengolea's reizen naar Jamaica en haar connectie met de muzikale en choreografische traditie van het land, ontstaat een mind-blowing performance vol expressieve energie. Buss dem head is opgevat als een experimentele, nomadische module en een all-terrain interventie die zowel op straat, in een club, op een podium, in een museum of in een galerij kan plaatsvinden.

Bengolea kwam in contact met artiesten uit de lokale dancehallscene (dj's en dansers zoals Damion BG Dancerz en Giddy Elite Team), een cultuur die in de jaren '60 in Kingston voortkwam uit reggae en de ontwikkeleing daarvan met sound systems, als een uitroep van rebellie en een teken verzet tegen de sociale onderdrukking van mensen uit armere milieus. 

Sinds de opkomst ervan, kent deze scene verschillende vertakkingen met elk een eigen praktrijk, maar zonder aan strijdlust ingeboet te hebben, noch in hun mentaliteit van verzet. 

contact ART HAPPENS


Cecilia Bengolea, Joan Mendy en Damion BG Dancerz gebruiken deze cataloog als eindeloze bron van inspiratie in hun onderzoek naar de variatie, complexiteit en virtuositeit van deze dansstijl. Elk deel reflecteert een stukje geschiedenis: zo verwijst old school reggae naar de pacifistische grondslag van rastafarianisme en gangsta dancehall met diens schokkerige bewegingen, scanderingen en variaties in tempo op een heel directe mannier naar het geweld in de getto's. 



Credits

Concept: Cecilia Bengolea
Compositie en performance: Cecilia Bengolea, Damion BG Dancerz en Joan Mendy 
Administratie / Productie: Anne Reungoat, Jeanne Lefèvre, Céline Peychet
Production: Vlovajob Pru