© ADELAP.COM

ARTIST STATEMENTS

 

“De mythe van Heliogabale was Akaji Maro’s eerste visie voor de voorstelling en blijft een leidraad voor onze creatie. De mythische figuur van deze Romeinse keizer uit Syrië, draagt noties in zich van schokkende erotiek, androgynie, wilde wellustigheid. De historiciteit van de figuur en de legende die eraan verbonden werd door antieke auteurs en later door Antonin Artaud, dragen veel elementen van rituelen in zich en hebben een directe link met de natuur. De legende van Heliogabale wordt daarnaast vaak geïnterpreteerd als de originele crisis van de “Westerse wereld”; getroebleerd, besmet, verward door deze “oriëntaalse” excessen en intensiteit.
De Franse auteur Antonin Artaud, had een gedeeltelijke invloed op de Japanse Butoh-scene en is om een of andere reden meer gelezen, geliefd en in vraag gesteld door Japanse artiesten dan Franse. Dat we via de omweg van Artaud toegang te krijgen tot deze Midden-Oosterse figuur én in dialoog gaan met een Japanse artiest, geeft een zeer specifiek geografisch en historisch kader aan deze dialoog. We gebruiken deze genealogie van fascinaties, imitaties, samenwerkingen en uitwisselingen die om onze gemeenschappelijk creatie te situeren in een gesloten netwerk met vaak al impliciete en geruisloze dialogen…” 

François Chaignaud
choreograaf, danser en zanger. 


contact ART HAPPENS

 

Als ik een generische naam moest geven aan mijn project met François Chaignaud, zou ik het Japans teken 妙 (myō of tae) gebruiken.
Eigenlijk ben zelfs Ik verbaasd over hoe ‘vreemd’ dit project is. In het Nederlands kan het teken 妙 vertaald worden als “vreemd”, “raar”, “eigenaardig” of “uitzonderlijk”. Echter in het Japans kan dit teken op twee manier gelezen worden. “myō” betekent “zo uitstekend dat het onverklaarbaar wordt” en “tae” betekent “zo prachtig dat het onuitspreekbaar wordt”. Het teken zelf draag dus op hetzelfde moment al deze betekenissen in zich.
In andere woorden, ons project is, zoals Lautreamont zou zeggen, als “de toevallige ontmoeting van een naaimachine en een paraplu op de dissectietafel”. En inderdaad, François Chaignaud en ikzelf gooien onszelf voorover op de dissectietafel dat het podium vormt en onder het toeziend oog van het publiek die als de chirurg optreden. Ik zou graag hebben dat u zich inbeeldt hoe dit eruit zal zien. Verschillen in cultuur, taal, leeftijd, dansstijlen en allerlei contrasten zoals schoonheid en lelijkheid, het sacrale en het profane, het genre in al zijn vormen. Hoe zullen deze verschillen, opwindend en erotisch in hun hoeveelheid, transformeren tijdens hun anarchistische eenmaking in de onzichtbare eenheid van lichamen? Het publiek zal getuige zijn van een fase in de geheime riten van de menselijkheid.

Akaji Maro
Stichter van Dairakudakan company, butoh danser, acteur

 

PREMIÈRE SEPTEMBER 2020, BONLIEU ANNENCY MET BIENNALE DE LA DANSE (LYON, FRANCE)


CREDITS


Concept en performance: François Chaignaud en Akaji Maro
Kostuums: te bevestigen
Make up: te bevestigen
Lichtontwerp: te bevestigen
Technische manager: te bevestigen
Geluidsmanager: te bevestigen
Administratie/productie: Chloé Schmidt, Jeanne Lefèvre, Clémentine Rougier

Bedankt aan: Aya Soejima, Yoko Shinfune, all the team from Dairakudakan, Mohamed Ghanem
Productie: Vlovajob Pru
Co-productie: La Biennale de Lyon FR ; La maison de la musique de Nanterre, scène conventionnée FR ; Bonlieu scène nationale Annecy FR ; Japan Foundation ; Charleroi Danse BE.
Met de steun van: Le regard du cygne, Paris FR; Red Brick Warehouse Yokohama JP; CN D Centre national de la danse, residency.