© Martin Argyroglo© Martin Argyroglo

PERFORMANCE — In de herinnering van de toeschouwer wordt een kunstwerk fluïde en veranderlijk. Details worden uitvergroot en essentiële elementen verdwijnen zonder meer. In de herinnering komt een geheel eigen fragmentarisch en introspectief beeld van het werk tot uiting. Vertrekkend van de flexibiliteit van een werk, en het contrapunt in het geheugen en de verbeelding van de kijker, zoekt deze performance naar nieuwe manieren om kunst te bekijken.

Met behulp van reële objecten, de herinneringen eraan en de details ervan - gereconstrueerd en opnieuw uit elkaar gehaald - maakt Mercier het innerlijke zichtbaar en empirisch; en het imaginaire tastbaar echt. 

Ergens tussen de black box van het theater en de white box van het museum, tussen de zekerheid van het reële en de misvattingen van het geheugen, ontstaat een opening in het brein waar chaos en meerstemmigheid betekenis vinden, of zichzelf aan flarden scheuren. 

De scenografie biedt ruimte voor betekenis, doch zonder narratieve structuur; een beweeglijk beeldscherm als verzamelplaats voor verhalen, sommige plekken reeds ingenomen, andere nog onder constructie. 

La fille du collectionneur is een naaktmodel, net als de performer, Marlène Saldana. Haar lichaam is het vertrekpunt van deze kijkervaring, al weten we niet of zij zelf het onderwerp is, of ze zal verdwijnen, of misschien zelf de toeschouwer wordt. 

contact ART HAPPENS

De overige performers bevinden zich elk in een andere graad van realiteitszin. De samensmelting van de verschillende rollen (model, artiest, toeschouwer, criticus) en de verschillende manieren waarop een kunstwerk kan begrepen worden (een project, creatie, een volmaakt oeuvre, een herinnering) is hier een spel waarbij de toeschouwer uit zijn frontale rol gehaald wordt. Het ultieme gevoel van 'vooraf en achteraf' brengt de toeschouwer naar de kern van het werk, alsof de artiest zijn studio openstelt en zo het genot deelt van het creëren, van het bestaan alvorens het getoond wordt. 







CREDITS
Creatie: Théo Mercier
Scenografie, schilderijen en sculpturen:
Théo Mercier, Arthur Hoffner
Performance: François Chaignaud, Jonathan Drillet, Harris Gkekas, Angela Laurier, Marlène Saldana
Regie-assistent: Florent Jacob
Tekeningen en storyboards: Jérémy Piningre
Muziek: Laurent Durupt
Licht: Eric Soyer
Kostuum en scenografie (stagiaires): Anaïs Caulat, Juline Darde-Gervais, alice Louradour
Decor: Atelier décor, Nanterre-Amandiers
Co-productie: La Ménagerie de verre, Paris, Bonlieu Scène nationale Annecy