© Hesem Rahmanian, The Pets We Love, 2018. Courtesy of the artist and Gallery Isabelle van den Eynde.© Orpheas Emirzas

DANS/PERFORMANCE/INSTALLATIE — “Het betekent heel wat om tot Dancer of the Year genoemd te worden, maar het is iets helemaal anders om die titel waar proberen te maken”

“Toen Tanz Magazine me selecteerde als Dancer of the Year, moest ik de tijd nemen om hierover te reflecteren. Voorheen had ik zo’n soort lijsten nooit echt serieus genomen. Ik vatte ze vooral op als een grap, totdat ik zélf deel uitmaakte van die grap en vandaag schoorvoetend moet toegeven dat ik het altijd al serieus nam. Want laat ons eerlijk zijn: wie houdt er niet van om verkozen en geselecteerd te worden? Het is gemakkelijk om de partypooper te zijn op het feestje waar je niet binnen gelaten wordt door de bewaker. Ik begreep maar al te goed de tegenstrijdigheden en concurrerende meningen in mijn hoofd. Dus, zei ik dan maar ironisch “… let’s start the countdown now. Ik kan maar beter genieten van iedere dag tot het moment waarop ik mijn titel moet opgeven.”

Dancer of the Year is mijn manier om de aandacht te vestigen op de representatie. Ik ben allesbehalve de perfecte ballerina zoals de vrouwelijke Dancer of the Year. Ik ben iets anders. En ik geloof absoluut dat er iets anders moet gerepreseneerd worden in deze lijsten. Het had evengoed iemand anders kunnen zijn, maar voor zo’n slordige tweehonderd dagen, ben ik het geworden. Het stelde me meteen voor heel wat vragen: Wat betekent het voor mij om te dansen? Hoe dans ik? Wat is mijn afkomst? Hoe heb ik bijgedragen tot de dans en wat hoop ik achter te laten wanneer ik er niet langer ben, maar de geschiedenis van mijn dans wel nog overblijft?”

 

contact ART HAPPENS


Dancer of the Year is een solo die plaats kan vinden in eender welke ruimte. Het probeert hierin zo flexibel mogelijk te zijn: bij voorkeur in theaters of museumgallerijen, waarin ook de opstelling van het publiek variabel is. 

De dans is gebaseerd op de vraag: “Wat als de Dancer of the Year uitgenodigd wordt om op te treden in de Tokyo clubs waar Hijikata zijn butoh dansers heen stuurde om geld te verdienen voor zijn gezelschap?”


DANCER OF THE YEAR

Daarnaast kan Dancer of the Year in bepaalde ruimtes ook doorgaan als een winkel waar bezoekers kunnen langskomen om te winkelen temidden van zijn familie-erfstukken, die als kunstwerken gepresenteerd worden. Deze performatieve installatie is getiteld Dancer of The Year Shop, waarvan de openingsuren afhankelijk zijn van iedere plaats. 

--------------------------------------------------------------------

CREDITS
Choreographie, dans, geluid- en kostuumontwerp: Trajal Harrell
Dramaturgie: Sara Jansen
Productie: Kunstenfestivaldesarts
Coproductie Impulstanz Festival, Schauspielhaus Bochum, Bergen BIT, Autumn Festival in Parijs, Lafayette Anticipations (Parijs)

Première: Kunstenfestival des Arts 2019