© Orpheas Emirzas

PERFORMANCE — Trajal Harrell waagt zich met deze soloperformance aan een geheel nieuw level van performativiteit. Hij herinterpreteert het meest bekende stuk van butoh danser Kazuo Ohno, Admiring La Argentina.

Ohno's voorstelling werd geregisseerd door de grondlegger van de butoh, Tatsumi Hijikata, die zich dan weer had laten inspireren door de bekende Spaanse danseres Antonia Mercé (aka La Argentina). 

Harrell creëert een fictieve herinnering, een opslagplaats en een ritueel voor deze werken en bevraagt daarmee zijn publiek: "Wat haal je uit herinneringen? Wat ben je vergeten? En wat vind je ter plaatse uit?"

contact ART HAPPENS

Hij put opnieuw stof uit zijn eerder onderzoek omtrent 'voguing butoh'. En net zoals in eerder werk, is ook hier de aanwezigheid van de toeschouwer essentieel; als ware het een getuige, een bewonderaar, iemand met het potentieel herinneringen op te slaan, er verbeelding aan toe te voegen en zo een nieuwe creatie tot leven te laten komen. 




CREDITS
Choreografie, performance:
Trajal Harrell
Productie: 
The Museum of Modern Art, MoMA