In The Ecstatic tikken zes pantsula-dansers van het collectief Impilo Mapantsula hun voeten in een aanhoudend ritme met een dynamische reeks bewegingen. Jeremy Nedd neemt de pantsula-dansstijl, met zijn energieke voetwerk dat in de jaren ’60 in de townships van Johannesburg ontstond, en combineert deze met praise break, een vorm van gezongen en gedanste lofprijzing in Pinksterkerken in de Verenigde Staten die een trance-achtige staat opwekt.
Pantsula is een historisch significante Zuid-Afrikaanse subcultuur. Het komt niet alleen tot uiting als een krachtige dansvorm, bekend om het virtuoze, snelle voetwerk, maar is ook zichtbaar in een specifieke dresscode, taal, muziek en een unieke levensfilosofie. Een expressie die tijdens de Apartheid een hele generatie een stem gaf.
Praise Break is een vorm van lofprijzing. Een moment… een pauze… een onderbreking in de context van de christelijke Pinksterkerkdienst, waarbij het dansende lichaam, stem en muziek energiek samenkomen en het verschil tussen extase en catharsis vervaagt.
Wat gebeurt er wanneer de esthetiek van deze twee werelden samenkomt? Wat vindt plaats in dit transcendente moment van “break”? Zes Pantsula-dansers verkennen de bewegingen die leiden tot de praise break om te ontdekken en een nieuwe ruimte voor zichzelf te “doorbreken”. The Ecstatic nodigt ons uit om de verbanden tussen religie, koloniale geschiedenissen en zwarte lichamen te bevragen.
Concept/Choreografie: Jeremy Nedd & Impilo Mapantsula
Performance/Choreografie: Lungile Ngwenya, Tommy Tee Motsapi, Bonakele Mambotjie Masethi,
Sicelo Malume ka Xaba, Sello Zilo Midiga, Vusi 2.2 Mdoyi
Kgotsofalang Moshe Mavundla (original cast member)
Techniek en licht: Thomas Giger
Stage: Laura Knüsel
Muziek/Compositie: Xzavier Stone & Modulaw
Geluidsontwerp: Fabrizio Di Salvo
Spreiding: ART HAPPENS
Hoofd productie Zwitserland: Ursula Haas
Hoofd productie Zuid Afrika: Daniela Goeller
Dramaturgie: Anta Helena Recke
Productie assistent: Kihako Narisawa, Lucas Del Rio Estevez
Outside Eye: Deborah Joyce Holman, Maximilian Hanisch
Co-productie: Kaserne Basel, Arsenic Lausanne, Theater Tuchlaube Aarau
Met de steun van Fachausschuss Tanz & Theater BS/BL, Südkulturfonds, Pro Helvetia, Schweizer Kulturstiftung, Migros Kulturprozent, Ernst Göhner Stiftung, Stanley Thomas Johnson Stiftung, Jacqueline Spengler-Stiftung, Schweizer Interpretenstiftung, Wilhelm en Ida Hertner-Strasser Stiftung
Datum | Voorstelling | Stad Land | Organisatie/Plaats |
---|---|---|---|
18.10.2023 | The Ecstatic | Charleroi (be) | Biennale de la danse Charleroi |
10.10.2023 | The Ecstatic | Antwerp (be) | DE SINGEL |
09.10.2023 | The Ecstatic | Antwerp (be) | DE SINGEL |
24.09.2023 | The Ecstatic | São Paulo (br) | SESC São Paulo |
23.09.2023 | The Ecstatic | São Paulo (br) | SESC São Paulo |
14.06.2023 | The Ecstatic | Seine-Saint-Denis (fr) | Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis |
07.06.2023 | The Ecstatic | Ghent (be) | VIERNULVIER |
27.05.2023 | The Ecstatic | Berlin (de) | Sophiensaele |
26.05.2023 | The Ecstatic | Berlin (de) | Sophiensaele |
25.05.2023 | The Ecstatic | Berlin (de) | Sophiensaele |
15.07.2022 | The Ecstatic | Kigali (rw) | Ubumuntu Arts Festival |
09.07.2022 | The Ecstatic | Gabarone (bw) | Maitisong |
05.02.2022 | The Ecstatic | Zurich (ch) | Swiss Dance Days |
04.02.2022 | The Ecstatic | Zurich (ch) | Swiss Dance Days |
30.10.2019 | The Ecstatic | Munich (de) | Theaterfestival Spielart |
29.10.2019 | The Ecstatic | Munich (de) | Theaterfestival Spielart |
19.05.2019 | The Ecstatic | Lausanne (ch) | Arsenic |
18.05.2019 | The Ecstatic | Lausanne (ch) | Arsenic |
17.05.2019 | The Ecstatic | Lausanne (ch) | Arsenic |
16.05.2019 | The Ecstatic | Lausanne (ch) | Arsenic |
08.05.2019 | The Ecstatic (premiere) | Basel (ch) | Kaserne |
07.05.2019 | The Ecstatic (premiere) | Basel (ch) | Kaserne |
06.05.2019 | The Ecstatic (premiere) | Basel (ch) | Kaserne |
05.05.2019 | The Ecstatic (premiere) | Basel (ch) | Kaserne |