© Alice Ripoll

NIEUW GENRE — Frédérick Gravel & Étienne Lepage Eerst een uitgestoken tong. Een tong die spuwt, die betovert, die te veel zegt, of niet genoeg. Dan enkele gebaren, laffe schijnbewegingen die thuishoren bij een onderuitzakmoment op de sofa. Ainsi parlait...is het resultaat van een onderzoek naar de mogelijke versmeltingen tussen woord en beweging.

Het onderzoek wordt gevoerd door schrijver Étienne Lepage en choreograaf Frédérick Gravel en steunt op de botsingen tussen hun beider aanpak. 
Elk van hun kant schudden ze aan de takken van de gevestigde orde, gaan ze hun tijdperk vol vuur te lijf en gooien ze de conventies van dans en theater overhoop. Samen brengen briljant schrijver Étienne Lepage en geflipt choreograaf Frédérick Gravel een verduiveld sexy, onbescheiden popspektakel. Van Nietzsche tot Hendrix, tussen bijtende spot en rock-and-rollshow, tussen bezielende preek en ontspannen poses, delen ze een flinke mep uit op de smoel van het conformisme. Met gebaren die zich geheel contrapuntisch verhouden tot de dubbelzinnige teksten, ontfermen de vier vertolkers zich over de tegenstellingen in de samenleving. 

contact ART HAPPENS

De ongegeneerde, brutale toon van deze saboteurs van het kringetjesdenken is een tegengif tegen verveling en apathie, het is combattief, provocerend, stoutmoedig, heilzaam theater. Met zijn verstrengelde vormen en gecombineerde energie is Ainsi parlait... een creatie die niet zomaar in een hokje past en allerminst lauw onthaald zal worden.
Étienne Lepage, jong toneelschrijver, vertaler en zowat van alle markten thuis, heeft een aantal teksten op zijn actief die flink insloegen op de verbeeldingswereld van het Canadese theater, zoals Rouge Gueule, L’enclos de l’éléphant en Robin et Marion. Frédérick Gravel is danser, choreograaf, musicus en belichter. De producties Gravel Works (2008), Tout se pète la gueule, chérie (2010) en Cabaret Gravel Cabaret (2012) zijn door de critici in Canada en elders vol lof onthaald.