© Orpheas Emirzas

DANS — Een zevenkoppig koor in de rol van Medea herleest de ethische en politieke kwesties, en houdt ze opnieuw tegen het licht vanuit een hedendaagse context. Hoe zou Medea spreken, dansen en zich wreken in 2019?

Medea keert altijd terug. Euripides’ toonaangevende heldin hield, op haar manier, alle mogelijke kunstvormen in de ban. Van het grote scherm, tot moderne dans en opera, en zelfs tot de visuele en beeldende kunsten, geen enkel ander figuur had zo’n grote invloed doorheen de tijd. Los van haar onbetwistbare “mythologische” draagkracht, belichaamt Medea ook de paradox van het interne tweestrijd: de Ander binnen het Zelf.

Doorheen deze actuele reflectie over filosofische en politieke vragen, focust O Medea zowel op de historische aspecten van Medea als op de tijdloze representatie van de vrouwelijke psyche. De dilemma’s van de heldin, maar evengoed het rituele element van de mythe, laat Harell vertalen doorheen een zevenkoppig koor. Zij zullen in persoonlijke verhalen de figuur Medea zélf activeren en uitdrukken. Zo splitst het koor de rol van deze heldin op in zeven verschillende “Medea’s” – als die claim überhaupt al zou opgaan. 

contact ART HAPPENS

CREDITS
Performance: Trajal Harrell as Medea in combinatie met het gezelschap dansers: Titalayo Adebayo, Frances Chiaverini, Maria Silva, Vania Doutel Vaz e.a.
Dramaturgie: Debra Levine
Lichtontwerp: Stéfane Perraud
Setdesign: Erik Flatmo and Trajal Harrell
Muziek – Kostuum: Trajal Harrell
Productie: Manchester International Festival

O Medea is in opdracht van Onassis Stegi, Manchester International Festival en Kampnagel (Hamburg) in samenwerking met The Arts Center in NYU Abu Dhabi.